tisdag 11 augusti 2015

Har "gubbvad" smittat tonåringar?

De flesta orienterare kring 40 råkar förr eller senare ut för "gubbvad". Den där otrevliga smärtan på underbenet som omöjliggör även det kortaste löpsteget. Nu har ju också denna muskelsträckning ovanan att återkomma med jämna mellanrum och ibland utan att man ens kan härleda det till ett snedsteg, ett fall eller något annat. Många är recepten för att bota och lindra. Några hävdar att man ska äta magnesiumtabletter, andra att det handlar om att vara noga med stretching och ytterligare en falang tror att akupunktur och regelbunden massage är den rätta kuren. Läkare, forskare och andra för-stå-sig-på-are kan inte riktigt enas om vad som är den bästa behandlingen.
Tro mig, jag har prövat det mesta genom åren och det som gäller för mg är att ständigt ha på sig kompressionsstrumpor, vulkanskydd eller liknande. Inbillar mig att det är värmen och trycket som är så bra och skonsamt för muskeln Gastrocnemius.
I garderoben finns många varianter av strumpor och skydd i olika kulörer och tjocklek som ger kompression både på längden och tvärsen.
Eftersnacket i duschen, som bland orienterare främst handlar om hur otränad man är och vilka krämpor man har, fokuseras ofta kring begreppet "gubbvad".


Men nu har något hänt. Upptäckte på Ungdomens 10-mila att allt fler tonåringar drar på sig kompressionsstrumpor och gör en reflektion kring detta; har "gubbvaden" nu smittat ner yngre generationer? En liten fältstudie visar dock att så inte är fallet. Nej, kompressionsstrumpor i olika tjocklek och varianter är bara så bra för återhämtning och undvikande av träningsvärk. En tur bort till sporthandlaren bekräftar detta. Jo, det köps riktigt många och målgruppen har vidgats. Förr var det knappast någon under 40 som ens frågade om det fanns.

Kan man tänka sig att jag nu inte längre behöver skyla mina vadskydd. De har blivit trendiga, inne och ska visas upp! Förmodligen behöver jag inte längre höra uttrycket "farsans feta fula vadskydd". Jag med fler gamlingar har varit föregångare och satt en trend!


Vad blir nästa grej de yngre tar efter? Är det kanske att ständigt ha våtsockar i neoprenmaterial oavsett om det är isvatten på orienteringar i mars eller snustorra stigar under sommaren. Ja vem vet ... jag ska hålla ögonen öppna och återkomma.